تعویض سیلیس فیلتر استخر

زمان مطالعه: 7 دقیقه فیلترهای شنی استخر و جکوزی، کیفیت فیلتراسیون بسیار خوبی دارند، مقرون به‌صرفه هستند و تعمیر و نگهداری از آنها، اصلاً پیچیده و دشوار نیست. احتمالاً به همین دلیل است که یک فیلتر شنی را برای سیستم تصفیه‌ی استخر خود انتخاب کرده‌اید. با یک فیلتر شنی، استخری تمیز و شفاف دارید و تنها کاری که باید ...

تعویض سیلیس فیلتر استخر
7 دقیقه
0 دیدگاه
پانیذ خطیبی نیا
زمان مطالعه: 7 دقیقه

فیلترهای شنی استخر و جکوزی، کیفیت فیلتراسیون بسیار خوبی دارند، مقرون به‌صرفه هستند و تعمیر و نگهداری از آنها، اصلاً پیچیده و دشوار نیست. احتمالاً به همین دلیل است که یک فیلتر شنی را برای سیستم تصفیه‌ی استخر خود انتخاب کرده‌اید. با یک فیلتر شنی، استخری تمیز و شفاف دارید و تنها کاری که باید انجام دهید بکواش هفتگی فیلتر و تعویض سیلیس فیلتر آن هم هر چند سال یکبار است.

اما چگونه باید سیلیس فیلتر استخر را عوض کنید؟ با تصمیم‌گیری در مورد نوع سیلیس شروع کنید – چند گزینه دارید که باید از میان آنها انتخاب کنید. همچنین باید بیاموزید که چگونه تشخیص دهید زمان تعویض سیلیس فرا رسیده است. و در نهایت، باید یاد بگیرید که چگونه سیلیس فیلتر شنی استخر خود را تعویض کنید. با ما همراه باشید چون قرار است در این مطلب، همه‌ی این موارد را با جزئیات به شما توضیح دهیم.

سیلیس فیلتر استخر چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، فیلتر استخر شما، ذرات معلق در آب را به دام می‌اندازد تا نتوانند آب را کدر یا شناگران را مریض کنند. در فیلترهای شنی، این‌کار بر عهده‌ی دانه‌های سیلیس است. سیلیس، نوعی ماده‌ی فوق‌العاده برای تصفیه است که علاوه بر مواردی مانند تصفیه فاضلاب و سیستم‌های سپتیک، حتی برای آب آشامیدنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سیلیس استخر

شما نمی‌توانید از هر نوع سیلیسی برای فیلتر شنی استخر خود استفاده کنید و باید از میان گزینه‌های موجود که برای فیلترهای استخری مناسب هستند، یکی را انتخاب کنید.

سیلیس شنی فیلتر استخر

سیلیس شنی، از کوارتز آسیاب شده تولید می‌شود و اندازه آنها در حدود 45/0 تا 55/0 میلی متر است. این نوع سیلیس، ذراتی تا 20 میکرون را فیلتر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید که آب استخر کاملاً شفاف باشد، ناچارید از مواد منعقد کننده‌ استفاده کنید. این مواد، از ذرات کوچک‌تر از 20 میکرون، ذرات بزرگتری می‌سازد که سیلیس شنی بتواند آنها را هم به دام بیندازد. فقط از نوعی شن استفاده کنید که برای استفاده در فیلترهای شنی استخر طراحی شده است. به یاد داشته باشید که سیلیس شنی فیلتر، خرد می‌شود تا به ابعاد خاصی برسد. در این فرآیند، دانه‌های شن، لبه‌های دندانه‌داری پیدا می‌کنند تا ذرات معلق در میان آنها به دام بیفتند. بنابراین، فکر نکنید که می‌توانید از کیسه شنی که گوشه‌ی انبارتان دارید استفاده کنید!

سیلیس شیشه‌ای فیلتر استخر

سیلیس شیشه‌ای که با نام سیلیس کریستالی هم شناخته می‌شود، از شیشه‌ی بازیافتی خرد و فرآوری شده تولید می‌شود. البته با هدف بهداشت حداکثری، سیلیس شیشه‌ای مگاپول را از شیشه‌های دسته اولی تولید می‌کنند که مستقیماً از کارخانه‌های شیشه‌سازی خریداری شده‌اند. این نوع سیلیس قادر به فیلتراسیون ذراتی به کوچکی 3 تا 5 میکرون است و از این رو می‌تواند بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافه، شفافیت آب را تضمین کند. ماندگاری این نوع سیلیس، دو تا سه برابر سیلیس شیشه‌ای است و می‌تواند تا 10 سال عمر کند. علاوه بر این، بکواش سیلیس شیشه‌ای، بسیار سریع‌تر از سیلیس شنی انجام می‌شود که می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف برق و آب را به دنبال داشته باشد.

نگهداری از سیلیس فیلتر استخر

هر زمان که فشار مخزن فیلتر شما به میزان 7/0 بار نسبت به فشار نرمال افزایش پیدا کند، باید فیلتر شنی خود را بکواش کنید. اگر آب کمی کدر است اما از نظر شیمیایی مشکلی ندارد هم می‌توانید عملیات بکواش را انجام دهید. این فرآیند، سیلیس فیلتر استخر شما را شست‌شو می‌دهند و ذرات آلاینده را از میان دانه‌های سیلیس خارج می‌کند.

اگر می‌خواهید سیلیس فیلتر خود را کمی بیشتر تمیز کنید، می‌تواند به طور سالانه از مواد شوینده استفاده کنید. این مواد به شستشوی روغن‌ها و سایر آلاینده‌هایی کمک می‌کند که بکواش نمی‌تواند کاملاً آنها را از بین ببرد.

هم بکواش و هم استفاده از مواد شوینده، به نگهداری از سیلیس فیلتر استخر کمک می‌کنند. اما در نهایت، سیلیس فیلتر فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد. اگر بسته به نوع سیلیس فیلتر استخر، 5 تا 10 سال از عمر آن گذشته است و دائماً با مشکل افت فشار آب و کدری استخر مواجه هستید، احتمالاً زمان سیلیس جدید فرا رسیده است.

زمان تعویض سیلیس فیلتر استخر

پمپ استخر، آب کثیف را به سمت فیلتر می‌کشد. در داخل مخزن فیلتر، آب از بستر سیلیس عبور می‌کند و با به دام افتادن آلاینده‌ها در میان دانه‌های سیلیس، آب تمیز دوباره به سمت استخر سرازیر می‌شود. اما دانه‌های سیلیس چگونه ذرات معلق را به دام می‌اندازند و در عین حال به آب تصفیه شده، اجازه عبور می‌دهند؟

اگرچه با چشم غیرمسلح نمی‌توان دید، اما هر دو نوع سیلیس دارای سطوح ناهمواری هستند که هنگام عبور آب، به جدا کردن ذارت معلق کمک می‌کنند. با گذشت زمان، عبور مداوم جریان آب باعث می‌شود که ناهمواری‌های سطح سیلیس از بین بروند و دانه‌های سیلیس، صاف و گرد شوند. وقتی زیر میکروسکوپ به شن‌های سواحلی با امواج شدید نگاه می‌کنید، به طور قابل توجهی صاف‌تر از شن‌های سواحل آرام‌تر هستند. همین اصل در مورد سیلیس فیلتر استخر نیز صدق می‌کند که چندین ساعت در روز، در معرض عبور آب قرار دارد.

هنگامی‌که دانه‌های سیلیس استخر صاف می‌شوند، هیچ لبه یا دندانه‌ای برای گرفتن و نگه داشتن آلاینده‌ها ندارد. در این شرایط، آب استخر شما کدر می‌شود. با نزدیک شدن به پایان عمر سیلیس فیلتر، باید به صورت مکرر به آب استخر، شوک کلر بدهید.

زمانی که سیلیس فیلتر شما به پایان عمر خود نزدیک شود، اتفاقات دیگری هم در فیلتر رخ می‌دهند. ممکن است در داخل فیلتر شما، فشاری ایجاد شود که ناشی از افزایش میزان آلاینده‌های انباشته شده در میان دانه‌های سیلیس است. سپس جریان آب که به دنبال مسیری با کمترین مقاومت است، کانال‌هایی را در بستر سیلیس ایجاد می‌کند که ممکن است مقداری از فشار را کاهش دهند، اما عملاً اجازه نمی‌دهند که آب فیلتر شود.

تعویض سیلیس فیلتر استخر

هنگامی که تشخیص دادید زمان تعویض سیلیس فیلتر فرا رسیده است، باید آیتم‌های مورد نیاز را آماده کنید:

  • اره (در صورت نیاز به برش لوله)
  • پیچ گوشتی
  • شلنگ باغچه
  • چراغ قوه
  • سیلیس فیلتر استخر

(مقدار سیلیس مورد نیاز را از روی راهنمای تولیدکننده بیابید. البته اگر از سیلیس شیشه‌ای استفاده کنید، نسبت به سیلیس شنی، به 20% کمتر سیلیس نیاز خواهید داشت.)

  • نوار چسب یا درپوش لاستیکی
  • تیغ موکت‌بری
  • ماسک

برای راهنمای فیلتر شنی استخر کلیک کنید.

1. پمپ استخر را خاموش و فیلتر را تخلیه کنید

پمپ را خاموش کنید. اگر سیستم شما تایمر دارد، آن را غیرفعال کنید تا در میانه‌ی کار، پمپ را روشن نکند. چراکه در این صورت، ممکن است پمپ بسوزند.

درپوش تخلیه را از پایین مخزن فیلتر بردارید و بگذارید تمام آب تخلیه شود.

نکته: تخلیه مخزن فیلتر ممکن است کمی زمان ببرد. بنابراین می‌توانید این مرحله را صبح انجام دهید و بعد در هوای خنک‌تر عصر برگردید تا بقیه کار را تمام کنید.

2. شیر شش راهه فیلتر استخر را جدا کنید

توجه: این مرحله فقط برای فیلترهای شیر از بالا لازم است. برای فیلترهای شیر از بغل، فقط کافی است که درِ فیلتر را باز کنید.

شلنگ‌ها یا لوله‌هایی که به شیر چندراهه فیلتر استخر متصل هستند را جدا کنید. اگر شیر با اتصالات چسبی به لوله‌ی یوپی‌وی‌سی متصل شده است، باید لوله را ببرید. برای این مرحله می‌توانید از یک نیروی متخصص کمک بگیرید. سعی کنید برای دفعات بعدی از اتصالات مهره ماسوره‌ای استفاده کنید تا دیگر نیازی به بریدن لوله‌ها نباشد.

از پیچ گوشتی برای جدا کردن قسمتی که شیر را روی مخزن قرار می‌دهد استفاده کنید و سپس شیر چندراهه فیلتر را به سمت بالا بکشید و آن را جدا کنید.

نکته: استندپایپ متصل به شیر به نازل‌هایی وصل است که به داخل ماسه منشعب می‌شوند و ترکیب وزن ناشی از ماسه و پیچش می‌تواند باعث شکستگی آنها بشود. پس به آرامی کار کنید.

3. لوله‌ی عمودی (استندپایپ) را بپوشانید

در داخل مخزن، یک لوله‌ی عمودی وجود دارد که با برداشته شدن شیر چندراهه‌ی فیلتر استخر، ورودی آن باز می‌شود. روی آن را با چسب نواری بپوشانید تا از ورود شن و ماسه به داخل لوله جلوگیری شود. در غیر این صورت، وقتی پمپ را دوباره راه‌اندازی کنید، شن و ماسه مستقیماً به داخل استخر هدایت می‌شود.

4. سیلیس قدیمی را تخلیه کنید

می‌توانید از یک ظرف کوچک پلاستیکی برای تخلیه‌ی سیلیس استفاده کنید یا اینکار را با استفاده از جارو برقی سطلی انجام دهید.

5. مخزن فیلتر شنی استخر، استند پایپ و نازل‌ها را بشویید

وقتی بیشتر سیلیس را تخلیه کردید، می‌توانید نازل‌هایی را ببینید که از لوله‌ی عمودی منشعب می‌شوند. از شلنگ باغچه برای خارج کردن سیلیس باقی مانده از سوراخ تخلیه استفاده کنید.

با استفاده از چراغ قوه، استند پایپ و نازل‌ها را بررسی کنید. اگر این بخش‌ها دچار ترک‌خوردگی شده باشند، می‌توانند باعث شوند که سیلیس به استخر شما راه پیدا کند. بنابراین، در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

6. مخزن را تا نیمه با آب پر کنید

درپوش تخلیه‌ی فیلتر استخر را سر جایش بگذارید. شلنگ را داخل مخزن قرار دهید و شروع به پر کردن آن کنید. لوله‌ی عمودی و نازل‌ها را نگه دارید تا در قسمت مرکزی مخزن بمانند و تا زمانی‌که مخزن تقریباً تا نیمه پر می‌شود، آنها را در جای خود نگه دارید. با افزودن آب، زمانی که سیلیس را اضافه می‌کنید، احتمال اینکه نازل‌های کف فیلتر بر اثر وزن وارد شده آسیب ببینند، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

7. سیلیس تازه را اضافه کنید

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به سیستم تنفسی، ماسک بزنید. نوار چسبی که روی استندپایپ زده‌اید را بررسی کنید و در صورت لزوم مقدار بیشتری اضافه کنید.

گوشه‌ی کیسه‌ی سیلیس فیلتر استخر را که روی دهانه مخزن قرار دهید و آن را با تیغ موکت‌بری باز کنید. و بعد، سیلیس را به آرامی در مخزن خالی کنید. سیلیس شیشه‌ای در دو دانه‌بندی متوسط و ریز عرضه می‌شود. توصیه می‌شود حدود دو سوم مخزن را با سیلیس ریز و یک سوم را با سیلیس متوسط پر کنید.

8. شیر چندراهه‌ی فیلتر استخر را وصل کنید

هنگامی که تمام سیلیس مورد نیاز را به مخزن اضافه کردید، آن را تا بالا با آب پر کنید. شیر چندراهه و لوله‌های متصل به آن را هم وصل کنید.

9. عملیات Backwash و Rinse را انجام دهید

شلنگ بک‌واش را وصل کرده و شیر چندراهه‌ی فیلتر استخر را روی حالت Backwash قرار دهید. پمپ را آماده کنید و آن را روشن کنید. اجازه دهید پمپ حداقل به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که آب عبوری از سایت گلاس فیلتر شفاف شود، روشن بماند تا تمام گرد و غبار و زباله‌ها از سیلیس جدید شسته شوند.

پمپ را خاموش کنید، شیر چندراهه را روی حالت Rinse تنظیم کنید. پمپ را دوباره روشن کنید و اجازه دهید یک دقیقه در همین حالت کار کند.

10. شیر چندراهه‌ی فیلتر استخر را روی حالت Filter قرار دهید

پمپ را خاموش کنید، شیر فیلتر را روی حالت Filter قرار دهید و پمپ استخر را دوباره روشن کنید. حالا گیج فشار فیلتر استخر را چک کنید. عددی که نشان می‌دهد، فشار نرمال فیلتر استخر است. آن را به خاطر بسپارید یا در جایی یادداشت کنید.

هنگامی که تعمیر و نگهداری هفتگی استخر را انجام می دهید، گیج فشار را بررسی کنید. هنگامی که فشار حدود 0/7 بار بالاتر از حد معمول است، فیلتر را بکواش کنید. استفاده از گیج فشار به عنوان نشانگر بکواش فیلتر استخر، مانع از شستشوی بیش از حد فیلتر و تخلیه‌ی کثیفی‌ها و زباله‌هایی می‌شود که تا حدی به عملکرد فیلتر شنی کمک می‌کنند.

انتخاب نوع سیلیس فیلتر استخر، پیچیده‌ترین بخش این فرآیند است و شما باید سعی کنید که بهترین گزینه را برای فیلتر شنی خود  از برند مگاپول انتخاب کنید. هنگامی که سیلیس فیلتر شنی استخر را تعویض و پمپ را راه‌اندازی کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است عملیات بکواش را مرتباً انجام دهید تا فیلتر شما تا دفعه بعد که مجبور به تعویض سیلیس هستید، با راندمان مطلوب کار کند. فقط با کمی مراقبت، می‌توانید حدود پنج تا ده سال دیگر (البته بسته به نوع سیلیسی که انتخاب می‌کنید) با خیال راحت در استخرتان شنا کنید.

All search results