نماد سایت مگاپول

راهنمای لوازم جانبی استخر

راهنمای لوازم جانبی استخر
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر قصد خرید استخر خانگی را دارید، ممکن است به انواع لوازم جانبی استخر هم نگاهی انداخته باشید.

امروزه، طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی استخر در بازار موجود هستند. برخی از آنها برای تمیز کردن استخر به شما کمک می‌کنند، برخی از آنها، ایمنی را افزایش می‌دهند، برخی از آنها، آپشنی را به استخر اضافه می‌کنند و برخی دیگر نیز در زیبایی منظره‌ی استخر و محوطه‌ی آن نقش دارند.

تحقیق در مورد انواع لوازم جانبی موجود، به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که کدام‌یک برای استخر شما ایده‌آل هستند. به خاطر داشته باشید که لوازم جانبی مورد نیاز شما ممکن است بسته به نوع استخری که قصد خرید آن را دارید، تغییر کند.

در ادامه، تعدادی از پرکاربردترین لوازم جانبی استخر و جکوزی را بررسی می‌کنیم و اطلاعاتی مفید درمورد هریک از آنها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تجهیزات جانبی استخر، یکی از زیر مجموعه‌های ملزومات استخر، در کنار سیستم‌های لوله‌کشی استخر و جکوزی، تجهیزات استخر و جکوزی و مواد شیمیایی استخری هستند. برخی از لوازم جانبی مانند برس و برگ‌گیر استخر، روکش استخر و چراغ استخر، ضروری هستند. این در حالی است که برخی از موارد دیگر مانند تخته شیرجه، در گروه لوازم جانبی لوکس و آپشنال قرار می‌گیرند. گروه اول، برای نگهداری از استخر و حفظ آن در شرایط بهینه، ضروری هستند اما کارفرما می‌تواند برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرای پروژه‌ی ساخت استخر، از آیتم‌های گروه دوم صرف نظر کند یا فقط برخی از آنها را انتخاب نماید.

روکش استخر

روکش استخر معمولاً برای دور نگه داشتن زباله‌ها از استخر کاربرد دارد؛ به ویژه زمانی که از استخر استفاده نمی‌شود. البته روکش استخر می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. مثلاً اینکه روکش، مانع از تبخیر سطحی آب استخر می‌شود و در نتیجه، از هدررفت گرما و مواد شیمیایی استخر هم جلوگیری می‌کند.

پیش از تصمیم‌گیری، باید انواع مختلف و مزایا و قیمت هر نوع روکش استخر را در نظر بگیرید. در ادامه، اطلاعاتی در مورد محبوب‌ترین انواع روکش استخر آورده شده است.

روکش زمستانی استخر

این مدل روکش که به روکش ایمنی استخر هم معروف است، برای دور نگه داشتن زباله‌ها از استخر طراحی شده است و در عین حال، به جلوگیری از افتادن کودکان یا حیوانات خانگی در استخر هم کمک می‌کند. روکش زمستانی به ویژه در فرآیند آماده‌سازی استخر برای فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار شما را برای راه‌اندازی مجدد استخر در آغاز فصل شنا، بسیار آسان می‌کند. این نوع روکش، دارای تسمه‌های فنری است که به لنگرهایی که در بتن اطراف استخر شما نصب شده‌اند، وصل می‌شود.

روکش خورشیدی استخر

این نوع روکش که به روکش حباب‌دار هم معروف است، در طول فصل شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نصب این نوع روکش، آن را از سطح حباب‌دار روی آب استخر پهن می‌کنند. روکش خورشیدی بر سطح آب استخر شناور می‌ماند و علاوه بر جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و کاهش تبخیر سطحی، تا حدی به گرم شدن آب استخر هم کمک می‌کند. البته این نوع روکش باید هنگام شنا از روی استخر برداشته شود. مزیت روکش حباب‌دار این است که می‌تواند به انواع جمع‌کننده‌ی دستی و اتوماتیک روکش مجهز شود. برخی از این جمع‌کننده‌ها، چرخ‌دار هستند و شما می‌توانید هنگامی که از روکش استفاده نمی‌کنید، آن را به راحتی کنار بگذارید یا به انباری منتقل کنید.

روکش اتوماتیک استخر

به طور معمول، شما باید خودتان روکش را روی استخر پهن کنید و آن را به کناره‌ها ببندید. اما یک روکش اتوماتیک استخر، با لمس یک دکمه روی استخر قرار می‌گیرد. به این ترتیب، می‌توانید هر زمان که از استخر خود استفاده نمی‌کنید، به راحتی آن را بپوشانید. این نوع روکش، علاوه بر اینکه به تمیز ماندن استخر کمک می‌کند، نقش مهمی در افزایش ایمنی کودکان و حیوانات خانگی در محوطه‌ی استخر دارند.

چراغ استخر

نورپردازی استخر و محوطه، با دو هدف انجام می‌شود:

اول از همه، نصب چراغ استخر، این امکان را به افراد می‌دهد که با خیال راحت، هنگام غروب و در تاریکی شب هم در استخر خود شنا کنند و دید بهتری برای مراقبت از سایر شناگران داشته باشید. نورپردازی همچنین در زیبایی استخر و محوطه نقش دارد و باعث می‌شود که استخر شما حتی در تاریکی شب هم بدرخشد. چراغ‌های استخری در دو گروه چراغ‌های زیرآبی و چراغ‌های شناور روی آب استخر عرضه می‌شوند.

شما می‌توانید تعداد چراغ‌هایی که برای استخر می‌خواهید، نوع چراغ مورد نظر، میزان نور و حتی رنگ نور را انتخاب کنید. امروزه چراغ‌های LED استخر که تغییر رنگ می‌دهند، محبوب‌ترین گزینه هستند. اگر طول استخر شما، کمتر از 9 متر است، حداقل باید دو چراغ نصب کنید و برای استخرهای بزرگ‌تر، حداقل به سه چراغ نیاز دارید.

برای دریافت لیست قیمت انواع روکش و چراغ استخر از برند ایرانی MEGA POOL، اینجا کلیک کنید.

تخته غواصی و سرسره

تخته‌های غواصی و سرسره‌های استخر می‌توانند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشند. فکرش را بکنید: علاوه بر اینکه می‌توانید در آب شنا کنید یا در استخر ریلکس کنید، اکنون می‌توانید راه‌های سرگرم کننده‌تری برای ورود به آب داشته باشید!

اگرچه می‌توان پس از تکمیل پروژه، سرسره و تخته‌ی غواصی را به استخر اضافه کرد، اما این چیزی است که باید هنگام طراحی استخر، در نظر گرفته شود. عمق مورد نیاز برای این دو متفاوت است و همچنین فضایی که برای قرار دادن این دو در خارج از استخر نیاز دارید. قیمت سرسره استخر و تخته غواصی هم بر اساس متریال مورد استفاده برای ساخت و ابعاد آنها، تعیین می‌شود.

پله و نردبان استخر

پله و نردبان استخر، از جمله لوازم جانبی ضروری هستند چراکه از آنها برای کمک به ورود و خروج شناگران استفاده می‌شود. اکثر استخرها دارای پله‌هایی در قسمت کم عمق و یک یا دو نردبان در قسمت عمیق هستند. هنگام انتخاب پله‌های استخر، باید تعداد و ارتفاع پله‌ها را در نظر بگیرید. هنگام انتخاب نردبان استخر هم باید به تعداد پله‌ها و فاصله‌ی آنها از یکدیگر توجه کنید. متریال نردبان هم باید بتواند وزن شناگران را تحمل کند و در عین حال، به راحتی تمیز شود و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی، مقاوم باشد.

کنترل پنل استخر

هوشمندسازی استخر با کمک کنترل پنل، به شما این امکان را می‌دهد که با لمس یک دکمه یا بالا و پایین بردن یک سوئیچ، قسمت‌های مختلف استخر خود را کنترل کنید. برخی از کنترل پنل‌های مدرن حتی از راه دور و از طریق اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی‌های هوشمند هم قابل کنترل هستند.

خیلی‌ها، سیستم تصفیه‌ی استخر خود را به تایمر مجهز می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم فیلتراسیون استخر، هر روز و در ساعاتی مشخص، اجرا می‌شود و استخر همواره در شرایط بهینه است. همچنین می‌توان از کنترل پنل برای روشن کردن خودکار چراغ‌های استخر در هنگام غروب، گرم کردن استخر در زمان مشخص یا حتی روشن یا خاموش کردن آبنماها هم استفاده کرد.

جاروهای استخری

شما می‌توانید برای تمیز کردن استخر، از پکیج جاروی استخر استفاده کنید. این پکیج‌ها، شامل یک پمپ مجهز به پیش‌فیلتر، شلنگ خرطومی، دسته جارو برای دسترسی آسان به اعماق استخر و سرجاروی چرخ‌دار و برس‌دار برای حرکت آسان بر روی سطوح استخر و جدا کردن آلودگی‌ها از کف استخر هستند. آنها همچنین به همراه یک گاری برای سهولت در جابه‌جا کردن پمپ عرضه می‌شوند و انتخابی عالی برای خارج کردن زباله و گل و لای از کف استخر هستند.

جاروهای شارژی و جاروهای رباتیک هم از دیگر محصولاتی به شمار می‌روند که برای تمیز کردن استخرهای شنا و جکوزی‌ها به بازار عرضه شده‌اند.

لوازم تمیز کردن استخر

برس استخر، برگ‌گیر استخر، سرجاروی استخر، دسته جاروی استخر و شلنگ خرطومی، در این گروه قرار می‌گیرند. برس و برگ‌گیر، از محصولات کلیدی برای تمیز کردن استخر هستند. شما می‌توانید با اتصال برس به دسته جارو، آلودگی‌ها، جلبک‌ها و ذرات چسبیده به سطوح استخر را جدا کنید و همچنین با اتصال برگ‌گیر به سرجاروی استخری، زباله‌های شناور روی آب را پیش از آنکه ته‌نشین شوند، به آرامی خارج کنید.

اگرچه تمیز کردن استخر با جارو رباتیک استخری، کار شما را خیلی راحت می‌کند اما ممکن است هر از گاهی لازم باشد استخرتان را با جارو دستی تمیز کنید و برای این‌کار، به شلنگ خرطومی، دسته جارو و سرجاروی استخری نیاز خواهید داشت.

فواره، آبشار و آبنمای استخری

اگرچه این آیتم‌ها، در گروه لوازم جانبی لوکس استخری قرار می‌گیرند، اما می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

اول اینکه، آنها به گردش آب استخر و خنک شدن آب کمک می‌کنند. دوم اینکه، آیتم‌هایی مثل آبنمای (واترکرتین) استخر می‌توانند باعث زیبایی استخر شما شوند و علاوه بر خلق منظره‌ای چشم‌نواز، صدای آرامش‌بخشی را هم ایجاد کنند. شناگران حتی می‌توانند از جریان آبی که از آبنما یا آبشار خارج می‌شود، برای ماساژ بهره ببرند و هیجان آبتنی در استخر را دو چندان کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد لوازم جانبی برند مگاپول (شامل آبنما و نردبان استخر و پکیج جاروی استخر)، به بخش محصولات در وبسایت ما مراجعه کنید.  

نوار تست کیت استخر

یکی از مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست نگهداری از استخر، حفظ پارامترهای شیمیایی آب در محدوده‌ی مجاز است. شما باید آب استخر را مرتباً (حداقل یکبار در هفته) چک کنید تا اگر نیاز بود، سطح پارامترهای شیمیایی آب را با استفاده از مواد شیمیایی مناسب، به تعادل برسانید.

نوارهای تست کیت، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای تست آب استخر هستند. با استفاده از آنها می‌توانید تعیین کنید که به چه مقدار از مواد شیمیایی نیاز است تا آب استخر برای شنا ایمن باشد. نوار تست مخصوص استخرهای شنا، معمولاً این موارد را آزمایش می‌کند:

  • قلیائیت کل
  • pH
  • کلر آزاد
  • کلر کل
  • سختی آب
  • اسید سیانوریک

تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوار را در آب فرو کنید، ببینید به چه رنگ‌هایی درمی‌آید و آنها را با نمودار درج شده روی بطری محصول مقایسه کنید. دست آخر، در صورت لزوم، مواد شیمیایی مربوطه را اضافه می‌کنید، اجازه می‌دهید تقریباً نیم ساعت بماند و دوستان و خانواده را برای شنا دعوت می‌کنید.

سایر لوازم جانبی استخر

سایر اقلامی که برای نگهداری از استخرهای شنا یا برای ایمنی و سرگرمی شناگران مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

برای تعویض سیلیس فیلتر استخر کلیک کنید.

ترمومتر استخر

دماسنج استخر به شما کمک می‌کند تا دمای آب استخر خود را تعیین کنید. این وسیله ممکن است بیش از آنچه که به نظر می‌آید، مهم باشد. توجه به دمای آب استخرهای تفریحی، بسیار ضروری است چراکه اگر پایین‌تر از سطح مجاز باشد، باعث ناراحتی شناگران می‌شود و اگر بالاتر از سطح مجاز باشد، می‌تواند بر تعادل پارامترهای شیمی آب تاثیر بگذارد، استخر را به محلی برای رشد باکتری‌ها و جلبک‌های استخری تبدیل کند و مصرف کلر را بالا ببرد. دمای آب استخرهای خانگی باید بین 26 تا 28 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

می‌توانید از دماسنج شناور یا دماسنجی استفاده کنید که در یک مکان باقی می‌ماند. دماسنج‌های شناور معمولاً محبوب‌تر هستند، زیرا اگر قسمتی از استخر در سایه باشد، می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد.

کلرزن شناور

کلرزن‌های شناور به شما کمک می‌کنند که استخر خود را با استفاده از قرص کلر، گندزدایی کنید. کلرزنی که حاوی قرص کلر است، روی آب شناور می‌شود و سپس با حل شدن قرص، به آرامی کلر را در استخر آزاد می‌کند. البته توصیه می‌شود تنها برای جکوزی‌ها و استخرهای کوچک از کلرزن شناور استفاده کنید یا برای استخرهایی که فاقد سیستم لوله‌کشی هستند و امکان نصب تجهیزاتی مانند کلرزن خطی یا کلرزن نمکی برای آنها وجود ندارد.

اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی استخر

اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای لذت بردن از استخر خود خریداری کنید. حلقه‌ی شنا، انواع توپ، تور والیبال استخری یا حلقه بسکتبال کنار استخر، تنها تعدادی از این موارد هستند. آیتم‌هایی مثل حلقه‌ی نجات، جلیقه‌ی نجات و جعبه‌ی کمک‌های اولیه هم برای هر استخری، ضروری هستند.

خروج از نسخه موبایل